Rauno Vinni, Praxise riigivalitsemise ja kodanikuühiskonna programmi juht
Praeguse võimuliidu tegevuses avaldub
ja reaalsuse lahknevus – alles eile deklareeriti avatud poliitikategemise tähtsust, kuid täna vanded , kirjutab riigivalitsemise ekspert Rauno Vinni arvamusloos. Kas poleks tore, kui probleemidel oleks sirgjoonelised lahendused? Näiteks võiks inimesed ennast imetablettidega saledaks süüa, kui rannahooaeg läheneb. Kaitsekulud võiks tervisepoliitikasse suunata, kui Putin lõpetaks teiste riikide kiusamise. Riigieelarve võiks mühinal kasvada, kui võimuliit tõstab auto-, alkoholi- ja suhkrumaksu. Jne.Unistada ju võib, aga maailm ei ole must ja valge. Pahatihti käivad soovitud lahendustega kaasas ka soovimatud tagajärjed. Kehvasti teostatud hea idee võib kaasa tuua olukorra, mis
veel hullem kui enne. Sellegipoolest otsustajate usk õilsasse eesmärki ja lihtsatesse lahendustesse mõnikord nii tugev, et tegevuse negatiivset kõrvalmõju eiratakse.Viimane näide sellest
nn kobarseaduse eelnõu. Uus liit soovib mitut olulist maksumuudatust sisaldava eelnõu kiirkorras seadustada. Idee üllas – maksusüsteemi tuleb reformida, et täita riigikassat ja viia poliitikad ellu. Teisest küljest tegemist küllalt kaalukate sammudega, mille eesmärgid ja kõrvalmõjud tuleks hoolikalt läbi arvutada ning arutada.Küsimus
igihaljas: kas eesmärk pühendab abinõu? Poliitikas sõltub reageering vastajast – värske koalitsioon ütleb, et vana eelarve ja maksusüsteemiga nad sihte ei saavuta. Võimukandjad teatavad nagu Gabriel, et nad ei ole vabad mehed, neil ei olevat teist valikut! Opositsioon seevastu väidab, et ruttamine ei ole õigustatud, sest muutused ei ole läbi arutatud.Kobareelnõu kriitikutel
õigus – seaduste tegemisel reeglid, mida ei tohiks kiire kasu nimel painutada.Mõlemad seisukohad
teatud piirini mõistetavad. Loo puänt selles, et tõtliku menetlemise pooldajate ja vastaste leeris isikud vahetunud. Endised opositsionäärid kasutavad takistuste ületamiseks nüüd ise teerulli meetodit. Reformikate aadressil võiks parastavalt tõdeda, et ära tee teistele seda, mida sa ei taha sulle tehtavat.Kuid kobareelnõu kriitikutel
õigus – seaduste tegemisel reeglid, mida ei tohiks kiire kasu nimel painutada. Meil kaasamise hea tava, mis reguleerib osalemist ja peaks tagama otsuste laiapindsuse ning parema kvaliteedi. Meil ka õigusloome ja normitehnika eeskiri, mis näeb ette seadusloome etapid ja mõju hindamise korralduse.Juhised
selleks, et poliitilised ideed ka tegelikus elus kavandatud moel tööle hakkaks. Aeg, mis kuluks kaasamisele ja riskide paremale maandamisele, oleks investeering paremasse tulemusse.Maksumuudatuste vanade meetoditega läbisurumine
kaheldav ka põhjusel, et vastne lubas uut valitsemise kultuuri. Võimuliidu aluspõhimõtete eessõnas sel teemal terve lõik tsiteerimisväärset materjali.Uus kolmikliit lubab avatud valitsemist. See tähendab võimu teostamist ausalt, läbipaistvalt ja dialoogis kodanikega.
Koalitsioonileppes seisab: „Seisaku murdmiseks vajab Eesti koostöövõimelist, seesmisele usaldusele toetuvat, laiapõhjalist ja ideedele avatud
t. Lubame, et me ei langeta otsuseid üksnes enese tarkusest, vaid kuulame ettevõtjaid, eksperte, vabakonda ja opositsioonierakondi. Soovime kaasata ja kõnetada kõiki Eesti inimesi, sõltumata soost, vanusest, maailmavaatest või rahvusest.“Puhas kuld!
Kui see lõik paari sõnaga kokku võtta, siis uus kolmikliit lubab avatud valitsemist. See tähendab võimu teostamist ausalt, läbipaistvalt ja dialoogis kodanikega.
Huvitava kokkusattumusena lõppeb just täna Pariisis mitmepäevane avatud valitsemise partnerluse tippkohtumine. Avatud valitsemise partnerlus
rahvusvaheline algatus hea riigivalitsemise edendamiseks.Eestit esindas Pariisi kohtumisel president Kersti Kaljulaid, kelle varasemad sõnavõtud ja teod kinnitavad truudust avatud valitsemise põhimõtetele. Küll aga ilmneb
ja reaalsuse lahknevus praeguse võimuliidu tegevuses – eile deklareeriti avatud poliitikategemise tähtsust, kuid täna vanded .Taoline ilmne sõnade ja tegude erinevus murendabki rahva ja riigi usaldussuhet. Sel põhjusel ei kaalu tõttamine maksumuudatustega loodetud kasu üles.
Tõeliselt läbipaistev poliitikategemine oleks midagi teistsugust.
Eesti
rahvusvahelises võrdluses küllalt avatud valitsemisega riik. Kuid poliitika köögipoolel veel palju ära teha. Koalitsioonileppeski öeldud, et riigijuhtimine vajab uusi mõtteid ja lahendusi. Nii oleks peaminister Jüri Ratas võinud maksumuudatuste läbisurumisel aja maha võtta ja väisata selle asemel Pariisi suurüritust, et mõista paremini, mida avatud valitsemine muu maailma tippjuhtidele tähendab.Järgmiste riigikogu valimisteni jäänud aja vältel
raske ümber pöörata aeglase majandusarengu või rahvastiku kahanemise trende. See võtab aega. Küll aga saaks täna hakata riiki juhtima kooskõlas avatud valitsemise printsiipidega. Lisaks usalduse tõusule toetab avatud valitsemine ka sotsiaalset innovatsiooni ja see loob korda eeldusi uueks arenguhüppeks.saab iga päev kõikidelt ühiskonnarühmadelt n-ö tasuta konsultatsiooni. Hea peaminister, kinnitan siiski enda poolt, et avatud valitsemine väga selgelt üks pagana hea mõte!
Avatud valitsemise ideid võiksite mõõdukate kuludega ja laiade masside toetusel jalamaid rakendama hakata. Tõeliselt läbipaistev poliitikategemine oleks midagi teistsugust ja avatud riigijuhil oleks võimalik endast positiivne märk ajalukku jätta.
Arvamus on avaldatud ERR portaalis.